• Esther Meinders

Niet goed genoeg

Te gevoelig, te dromerig, te zacht, stil en teruggetrokken. Ik kreeg het te horen van de zuster op de kleuterschool, de meesters en juffen op de lagere school en het kringetje waar binnen ik opgroeide als (hoog) sensitief kleuter en kind. Mijn gevoeligheid werd niet begrepen en mij werd keer op keer verteld dat het nadelig zou zijn. Ik ging begrijpen dat ik niet gevoelig mocht zijn, want dat was niet goed. Tegen de tijd dat ik een puber was, was de basis gelegd voor de overtuiging: ík ben niet goed genoeg. En ik ging me gedragen naar deze overtuiging, maakte mezelf klein en onzichtbaar. durfde niet te laten zien wie ik echt ben. Wat zijn overtuigingen? Een overtuiging is een gedachte of een idee waarvan je denkt dat het de werkelijkheid is. Zoals denken dat je niet goed genoeg bent. Overtuigingen zijn er in twee soorten: belemmerende overtuigingen en stimulerende overtuigingen. Beide kunnen een belangrijke rol spelen wanneer het gaat over jouw persoonlijke ontwikkeling en deze behoorlijk beïnvloeden. Ervaringen kunnen leiden tot een overtuiging maar ook de plaats waar jouw wieg heeft gestaan. Opvoeding, cultuur, vrienden en familie maken dat we bepaalde overtuigingen hebben. Voorbeelden van negatieve/belemmerende overtuigingen zijn:

  • Met hard werken moet ik het verdienen

  • Ik mag geen fouten maken

  • Mensen nemen mij niet serieus

  • Wij hoeven niet in het middelpunt te staan

  • Dat is toch niet voor ons soort mensen weggelegd

Voorbeelden van stimulerende overtuigingen zijn:

  • Ik ga uit van mijn eigen kracht

  • Kansen krijg je niet, kansen pak je

  • Risico’s ervaar ik als een uitdaging

  • Ik red me wel

Zie je wel…?! Overtuigingen vormen je manier van denken en creëren een soort van bril waardoor jij de wereld ziet én jezelf. Het zorgt ervoor dat je allerlei aannames doet waardoor je overtuiging steeds bevestigd wordt. Zie je wel….ze negeren mij. Of, zie je wel…..ik kan ook niks goed doen. Hoe meer jij gelooft dat dit zo is, hoe meer situaties en mensen er op je pad komen waardoor je overtuiging versterkt wordt. Er gaat pas iets veranderen wanneer jij je negatieve overtuigingen onder de loep neemt, ze aanpakt en positief ombuigt. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Is het zinvol dat ik deze overtuiging nog steeds geloof?

  • Wat gebeurd er allemaal niet, wanneer ik besluit deze overtuiging te blijven geloven?

  • Waar wil deze overtuiging mij voor beschermen en is dat nu nog nodig?

Hoe dan?

  1. Doe geen aannames meer: check wat er feitelijk gezegd of gedaan is en maak daar niet je eigen verhaal van aan de hand van aannames. Voorkom dat deze gekleurd wordt door jouw negatieve overtuiging.

  2. Kies voor een positief doel: wat wil je bereiken door het veranderen van je negatieve overtuigingen. Richt je niet op wat je niet (meer) wilt, maar op wat je wel wilt.

  3. Affirmatie: draai je negatieve overtuiging om, en zeg deze elke morgen bij het opstaan hardop tegen jezelf in de spiegel. Dus in plaats van: “ik ben niet goed genoeg” zeg je hardop tegen jezelf: “ik ben goed zoals ik ben”

Ik besloot op een cruciaal punt in mijn leven dat ik me niet langer wilde laten afremmen door belemmerende of negatieve overtuigingen. Mijn negatieve overtuigingen heb ik om kunnen buigen en nu kan ik zien en voelen dat mijn gevoeligheid mijn kracht is, en dat het er helemaal mag zijn!


Logo.png

Maak een afspraak